Groep 1-2

Kleuters ontwikkelen zich in sneltreinvaart. Ze maken enorme sprongen en genieten van alles wat nieuw is. We nodigen ouders regelmatig uit, om mee te kijken in de klas. Zo weet u goed wat er in de klas gebeurt en kunt u hier ook thuis mee aan de slag.

Spelen is de meest natuurlijke bezigheid van kleuters. Van spelen leren ze het meest. Ze leren op een andere manier dan kinderen van 7 jaar en ouder. Kleuters leren over zichzelf, over anderen en over de wereld om hen heen, door spel. Het gaat niet alleen om het leren van schoolse zaken. De kinderen leren ook sociale situaties inschatten, rekening houden met elkaar en talenten van zichzelf ontdekken. Ze krijgen daardoor steeds meer zelfvertrouwen.

Leren is een avontuur. Kinderen willen ervaren, voelen, vallen en opstaan, onderzoeken en experimenteren, herhalen en imiteren. Op de Nicolaasschool geven wij kleuters de ruimte om ontdekkend en manipulerend te spelen binnen een thema.  Wij bieden kinderen ontwikkelingskansen door rekening te houden met hun talenten en hebben oog voor het eigen leertempo en de leerbehoeften van ieder kind.

Wat kunt u thuis doen

Speel met uw kind; speel met de poppen, de blokken en de auto’s, maar ook met ‘echte’ materialen, het servies uit de kast, het gereedschap uit de gereedschapskist etc.  Laat het kind zijn fantasie gebruiken, laat het praten en stel vragen.

Speelt uw kind graag met auto’s? Stel dan vragen over de hoeveelheid, de kleur, de vorm of laat ze alles op volgorde van groot naar klein zetten. Rent en klimt uw kind graag? Laat hem de treden van de klimwand tellen, vraag hoeveel stappen hij nodig heeft om aan de overkant te komen etc. Gebruik ook uw eigen fantasie. Dit kan tot verrassende resultaten leiden en uw kind vindt het geweldig. Leren tijdens het spelen is een kunst voor volwassenen, maar heel normaal voor kleuters.

Er zijn allerlei dingen, die goed zijn voor de ontwikkeling van kleuters.

Hieronder vindt u wat voorbeelden van activiteiten, die in de klas gebeuren, maar die u ook thuis kunt doen.

Fijne motoriek:  knutselen, tekenen, kleuren, verven, kralen rijgen, knippen, vouwen, veters strikken, ritsen en knopen vastmaken, kleien en spelen met zand en water.

Grove motoriek: buiten spelen, klimmen en klauteren, fietsen, zwemmen, steppen, rennen en dansen.

Ruimtelijk inzicht/rekenen: bouwen met Duplo, Lego of blokken. Puzzelen.

Sociale vaardigheden: gezelschapsspelletjes spelen, spelen met andere kinderen, rollenspellen spelen (vadertje en moedertje, restaurantje, ziekenhuis).

Taal: voorlezen, verhaaltjes verzinnen, liedjes zingen, rijmen, Sesamstraat kijken (en alle andere programma’s van School-tv. Kijk eens op de site: www.schooltv.nl).